Mik a legfontosabb tények a vitaminokkal kapcsolatban?

576
HOZZÁSZÓLÁS:

Már évszázadok óta ismert volt az orvosok előtt, hogy egyes betegségek megelőzhetők, kezelhetők bizonyos táplálékokkal, pl. a skorbut gyümölcsök, zöldségfélék fogyasztásával; a beriberi hántolatlan rizs fogyasztásával; a pellagra gabonafélékkel és húsokkal, az angolkór pedig tejjel, tejtermékekkel.vitaminok7

A 20. század elején pedig sikerült azonosítani azokat a táplálék-alkotóelemeket, amelyek hiánya felelős a betegségekért. Ezeket az alkotóelemeket nevezték el vitaminoknak. Ma már közhelyszámba megy, hogy a vitamin szó első része a latin vita, azaz élet szóból származik, és mindez arra utal, hogy a vitaminok felfedezői világosan látták – ezek a vegyületek nélkülözhetetlenek az élethez.

A vitaminok a szervezet működésének, anyagcseréjének szabályozásában részt vevő szerves vegyületek, melyek többsége a szervezetben nem keletkezik, ezért az embernek növényi és állati eredetű forrásból kell hozzájutnia.

A vitaminok elnevezése és fajtái

Érdekes történet a vitaminok elnevezése. A vitaminokat már kezdetben oldhatóságuk szerint, tehát zsírban oldható A- és vízben old-ható B-vitaminként nevezték el, a két akkor ismert anyag alapján. Később újabb és újabb betűket használtak fel a vitaminok jelölésére, majd kiderült az is, hogy a B-vitamin nem egyetlen vitamin, hanem egy vitamincsoport. Ma a szakemberek szívesebben használják a vegyületek kémiai elnevezését, pl. B1-vitamin helyett tiamin, B2 vitamin helyett riboflavin stb.

A vitaminokat ma is két csoportba osztjuk, zsírban, illetve vízben oldódó vitaminokra. A zsírban oldódó vitaminok általános jellemzői a következők:

  • zsiradékban és zsíroldó anyagokban oldódnak,
  • a táplálékkal szervezetbe kerülő felesleg raktározódik,
  • hiányállapot lassan alakul ki.

A vízben oldódó vitaminokat jellemzi, hogy

  • vízben oldódnak,
  • a feleslegben bekerült vitamin csak kismértékben raktározódik a szervezetben,
  • és a hiánytünetek viszonylag rövid idő alatt kialakulnak.

Ma 13 vitamint ismerünk, ebből 4 a zsiradékban, 9 pedig a vízben oldódó csoportba tartozik. Az A-, D-, E- és K-vitamin zsiradékban, a B1-, B2-, Bő-, B12- és C-vitamin, valamint a niacin, pantoténsav, folsav és biotin vízben oldódó. [A 13 vitaminból három a szervezetben is keletkezhet.)

A közhiedelemmel ellentétben a vízben oldódó vitaminok bevitele sem szükséges mindennap, a szervezet képes – kis mértékben – tárolni ezeket néhány hétig, esetleg hónapig.

A vitaminok hőre érzékenyek, tartós és nagy hőmérsékleten elbomlanak. Az egyes vitaminok különböző mértékben károsodnak, pl. általában ételkészítés során az A-vitamin 20, az E-vitamin 10, a B1-vitamin 30, a B2-vitamin 20, a B3-vitamin 20, a pantoténsav 30, a folátok 50, a C-vitamin 30%-a válik hatástalanná, de a károsodás ennél nagyobb méretű is lehet.

Ételkészítés közben ezért kerülni kell a túl nagy hőmérsékleten, túl hosszú ideig történő sütést, főzést.

576
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!

Kapcsolódók |

Hasonló cikkek, témák
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]