8 leggyakoribb téma

Amit tudnia érdemes a B-vitamin család fő képviselőiről

517
HOZZÁSZÓLÁS:

A B-vitaminok csoportja több, egymáshoz közel álló vitamint foglal magába, melyek többnyirimagese együtt fordulnak elő. A zsírban oldódó A-vitaminnal szemben vízben oldódnak.

A B-vitaminok tárháza

A B1-vitamin (tiamin) hőre érzékeny, s mint enzimalkatrész mindenekelőtt a szénhidrát-anyagcserében és az idegsejtek anyagcseréjében játszik fontos szerepet. Mivel a B1-vitamin a szénhidrát elégetéséhez szükséges, a legnagyobb munkát végző szervek – az idegek és az izmok – sínylik meg leginkább a B1 -vitamin hiányát. 

A szellemi képességekre jó hatással bíró B2-vitamin, vagy más néven riboflavin zöldes-sárgán fluoreszkáló pigment. Többek között növeli a vas felszívódását, bizonyos értelemben “látásjavító“, de segíti a bőr és a haj egészségét is. Javasolt forrásai: élesztő, tej, sovány sajt, gabonamagvak, búzacsíra, barna kenyér, kukorica, burgonya, saláta, káposzta, cukorborsó, paradicsom, paraj, aszalt szilva, gyümölcsök.

A B3-vitamin (niacin) enzim alkatrészként a szénhidrát-anyagcserében vesz részt. A niacin tulajdonképpen egy gyűjtőfogalom, hiszen a nikotinsavat és nikotinamidot jelöli. A sejtlégzésben van szerepe, májvédő hatású. Támogatja az ideg -, keringési -és emésztőrendszer optimális működését. Forrásai: sovány húsok, olajos magvak, zöldségek – hüvelyesek, teljes kiőrlésű termékek.

A folsavat nevezik B4-vitaminnak, mely igazán a B12-vitaminnal képes megfelelően működni. A hangulat javításában jelentős, fényérzékeny vitamin. Fő forrásai közé tartozik a búzacsíra, tojássárga, máj, paraj.

A B5-vitamint pantoténsavnak, de ‘őszülés elleni faktornak’ is szokás nevezni. Enzimalkatrészként a máj, a bél és a bőr funkciója szempontjából fontos. Hiánya esetén a hámszövet (bőr és nyálkahártya) ellenálló képessége csökken, orr-, hörgő-, de akár májgyulladás is keletkezhet. Gátolja az őszülést!
B5-vitaminban dús táplálékok: tej, tojás, teljes gabonamag, 
élesztő, rizskorpa, barna rizs, szójababliszt. Napi 5- 20 mg a szükséglet.

A piridoxin, vagyis a B6-vitamin enzimek fontos alkatrésze. A fehérje-anyagcserében és a vérképzésben van szerepe. Hiányának tünetei: idegesség, álmatlanság, szédülés, fogyás. A napi szükségletet a következőkből szerezhetjük be: tej, tojássárgája, élesztő, teljes gabonamag, zöldség- és főzelékfélék (burgonya, fejes káposzta, vöröshagyma, hüvelyesek), rizskorpa, mák, napraforgómag, földimogyoró.

Egyes B-vitaminok, mint pl. B7 vagy B10 közvetlenül nem létfontosságúak a szervezet számára. A B7-vitamin (biotin) a bőr és a haj vitaminja. A B10 pedig B12 -és C-vitamin jelenlétében a vörös vérsejtek érését segíti elő, hozzájárul az egészséges anyagcsere szabályozásához.
Ellenben B12-vitamin kulcsfontosságú szerepe a vérképzésben, valamint az agy -és idegrendszer működésében megkérdőjelezhetetlen.

517
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]